Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Didaktikens vad-frćga - Sida 1 av 1

Graffiti - ett didaktiskt problemomrÄde?

I detta arbete underso?ks niondeklassares attityder gentemot bilda?mnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti a?r ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bilda?mne a?r omdebatterat. I fo?rha?llande till Jan Thavenius (2003) resonemang om skolans ra?dsla fo?r att info?rliva en radikal estetik i undervisningen framsta?r graffiti som a?mnesstoff som en va?lkommen didaktisk utmaning.

Teorins innebörd och plats i Àmnet idrott och hÀlsa

I Àmnet idrott och hÀlsa förekommer teoriundervisning i en alltför begrÀnsad mÀngd och samtidigt i stor variation mellan olika idrottslÀrare, visar forskning. Syftet med min studie Àr att utifrÄn didaktikens grundfrÄgor vad? hur? och varför? ta reda pÄ teorins innebörd och plats i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet utifrÄn ett lÀrar- respektive elevperspektiv. Fem yrkesverksamma idrottslÀrare samt totalt tolv elever fördelade i tvÄ fokusgrupper har intervjuats. Resultaten visar att det finns fler likheter Àn skillnader mellan lÀrarna, mellan eleverna och Àven mellan lÀrarna och eleverna i vad-, hur- och varför- frÄgorna kring teoriundervisningen.

VÀgledning för ensamkommande ungdomar -en studie om etableringsprocessen

I detta arbete underso?ks niondeklassares attityder gentemot bilda?mnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti a?r ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bilda?mne a?r omdebatterat. I fo?rha?llande till Jan Thavenius (2003) resonemang om skolans ra?dsla fo?r att info?rliva en radikal estetik i undervisningen framsta?r graffiti som a?mnesstoff som en va?lkommen didaktisk utmaning.

Utomhuspedagogik spelar roll. Vad, varför, hur? : En studie om utomhuspedagogikens roll i undervisningen ur ett didaktiskt perspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att bidra med kunskap om vilken rollutomhuspedagogik kan ha i undervisning i grundskolans tidigare Är. Jagundersöker vad utomhuspedagogik innebÀr ur ett didaktiskt perspektiv.Genom kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger, tar jag reda pÄ hur lÀrareuppfattar att de anvÀnder sig av utomhusmiljön i undervisningen.Jag kommer fram till att utomhuspedagogik erbjuder unika möjligheter inomdidaktikens olika omrÄden och har förmÄga att göra en helhet av de olikadidaktiska frÄgorna, vad, hur och varför. LÀrarna motiverar utomhusvistelsegenom att referera till hur barn lÀr sig, snarare Àn vad som ska lÀras ut.Resultatet visar ett fokus pÄ skogsupplevelser, vilket begrÀnsarutomhuspedagogikens möjligheter till varierade autentiska utgÄngspunkter.Genom att vara medveten om utomhuspedagogikens didaktiska syfte tasdess potential till vara..

Vad och varför: elevers intresse för historieÀmnet och dess innehÄll

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka gymnasieelevers intresse för historia som skolÀmne med utgÄngspunkt i didaktikens grundfrÄgor (vad och varför). Detta för att jag vill bilda mig en uppfattning om elevernas instÀllning och syn pÄ historieÀmnet och ÀmnesinnehÄllet som en inledande del av Àmnesplaneringen och historiekursens upplÀgg. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring historieintresse och historiedidaktik samt forskningsresultat frÄn liknande större undersökningar. Med hjÀlp av enkÀtundersökningar ville jag studera elevernas intresse för historieÀmnet och vad de intresserar sig för bland ÀmnesinnehÄllet samt varför de Àr intresserade av historia. Sammanfattningsvis pekar mina resultat pÄ att eleverna har ett nÄgorlunda stort historieintresse och att de anser Àmnet som viktigt att lÀsa i gymnasiet.

ReligionskunskapslÀrares utsagor om undervisning av Sveriges förkristna religioner : - en studie av religionskunskapslÀrares utsagor om fornskandinavisk religion och samisk religion inom Religionskunskap A

Sammanfattning:I studien intervjuas sju religionskunskapslÀrare angÄende undervisning om fornskandinavisk religion och samisk religion. Studiens utgÄngspunkt Àr att fornskandinavisk religion och samisk religion kan ses som en del av Sveriges kulturarv. Informanternas utsagor studeras utifrÄn didaktikens tre översiktliga frÄgor: undervisningens vad?, hur? och varför? Deras utsagor diskuteras Àven mot tidigare lÀromedelsforskning som anknyter till pedagogiska texters framstÀllande av fornskandinavisk religion och samisk religion. Sammantaget diskuteras informanternas utsagor mot utmÄlad fond.Studien visar att undervisning om religionerna anknyter till bÄde gÀllande och annalkande nya styrdokuments yttranden om kulturell mÄngfald och identitet.

VÀgen frÄn det konkreta till det abstrakta i geometriska talmönster : En fallstudie om tvÄ matematiklÀrares undervisningsstrategier

Syftet med denna undersökning Àr att studera och analysera hur verksamma matematiklÀrare i Ärskurs 8 uppfattar och undervisar problemlösning av geometriska talmönster. Genom att stÀlla didaktikens vad, hur och varför-frÄgor undersöktes lÀrarnas undervisningsstrategier med hjÀlp av intervjuer och observationer under lektioner. Arbetet handlar om att se hur lÀrare vÀgleder elever att gÄ ifrÄn det konkreta till det abstrakta inom matematiken. Att upptÀcka talmönster handlar om att hitta relationer samt mönster mellan tal och generalisera detta samband i ett algebraiskt uttryck. Problemlösning av talmönster Àr av mÄnga forskare sett som en ingÄng till djupare förstÄelse för algebra och det Àr dÀrför en lÀmplig uppgift för eleverna.

LÀxan- traditionellt eller didaktiskt genomtÀnkt moment

SammanfattningI dagens skola har lÀrare stort inflytande över sin egen undervisning, vilket medför att kraven pÄ lÀrarna blir större. Det Àr dÀrför viktigt att lÀrarna fÄr reflektera och utveckla sin kompetens för att kunna möta dessa krav. VÄra erfarenheter av hur lÀrare arbetar med momentet lÀxor Àr vÀxlande och vi kan Àven genom media och forskning se att lÀxor Àr ett aktuellt Àmne. VÄrt syfte med denna uppsats blir dÀrför att problematisera hur lÀrare tÀnker kring didaktiska förhÄllningssÀtt. Detta gör vi genom att fokusera oss pÄ hur lÀrare arbetar och tÀnker om momentet lÀxa.

FörskollÀrarens didaktiska val av material för barns fria lek : En undersökning om förskollÀrares tankar

Syftet med denna undersökning Àr att lyfta fram hur förskollÀrarna tÀnker i sina didaktiska val av lekmaterial i den fria leken. Dessa val kan pÄverka barns lÀrande och utveckling i den fria leken genom regler gÀllande olika materials anvÀndande. Genom material kan barn i sin fantasi omvandla ett material med ett specifikt anvÀndningsomrÄde till nÄgot helt annat, dÄ barn gÀrna transformerar material sÄ de passar in i den fria leken. Dessa tankar baseras pÄ det sociokulturella perspektivet.Metoden som anvÀnds Àr intervjuer dÄ utgÄngspunkten Àr att förstÄ och beskriva hur förskollÀrare tÀnker om sitt handlande, vÄr ansats utgÄr dÀrför frÄn ett kognitivistiskt perspektiv. Resultatet baseras pÄ sex intervjuer av förskollÀrare.Resultatet som framkom i undersökningen var att samtliga förskollÀrare tÀnkte pÄ att ge barnen fri tillgÄng till allt material i en tillÄtande miljö.

Filmbeteenden : En kvalitativ publikstudie av studenters filmkonsumtion i dagens mediekonvergerade samhÀlle

Studien har sin utgÄngspunkt i ett genusperspektiv och syftar till att undersöka högstadieelevers instÀllning till bildÀmnet. Studiens metod utgörs av en kvalitativ intervjustudie som innefattat tio informanter. Informanternas svar har analyserats med hjÀlp av ett kodningsprotokoll och presenteras i resultatkapitlet. Teorierna som anvÀnds i studien utgörs av Zimmerman och West teori om ?doing gender?, Thornbergs socialidentitetsteori och sjÀlvkategoriseringsteori.

Killar Àr tuffa och tjejer Àr kreativa, jag vet inte varför "det bara Àr sÄ" : Högstadieelevers instÀllning till bildÀmnet ur ett genusperspektiv

Studien har sin utgÄngspunkt i ett genusperspektiv och syftar till att undersöka högstadieelevers instÀllning till bildÀmnet. Studiens metod utgörs av en kvalitativ intervjustudie som innefattat tio informanter. Informanternas svar har analyserats med hjÀlp av ett kodningsprotokoll och presenteras i resultatkapitlet. Teorierna som anvÀnds i studien utgörs av Zimmerman och West teori om ?doing gender?, Thornbergs socialidentitetsteori och sjÀlvkategoriseringsteori.

Tar tid ifrÄn dem som sitter fint : en kvalitativ studie kring lÀrarens bemötande av elever med koncentrationssvÄrigheter.

Uppsatsen hade sin utgÄngspunkt i hur lÀrarens val av matematikdidaktik skapade möjlighettill pedagogisk och social delaktighet, för elever som hade uttalade koncentrationssvÄrigheter.Denna definition innefattade elever som uppvisade svÄrigheter att genomföra och slutförauppgifter och elever som inte behövde ha en faststÀlld diagnos. Jag har Àven valt att studeraelevernas möjlighet till mÄluppfyllelse beroende pÄ lÀrarens didaktik och mÄluppfyllelsenutgick ifrÄn strÀvansmÄlen för Àmnet matematik.Studien innefattade observationer under tre lÀrares matematiklektioner i klasser pÄ högstadiet.Efter observationerna har sedan intervjuer med lÀrarna genomförts. Resultatet visade attrespondenterna gemensamt var övertygade om att lÀraren som person hade en stor inverkan pÄelevernas lÀrandeprocess samt möjlighet till delaktighet och mÄluppfyllelse i undervisningen.DÀremot valde respondenterna olika motiveringar som stödde denna Äsikt. Meningarna bestodav ett vitt spektrum frÄn lÀrarens personlighet till didaktikens innebörd. LÀrarens reflektionkring val av didaktik samt elevsyn inverkade pÄ elevernas möjlighet till utrymme iundervisningen för mÄluppfyllelse och delaktighet.